Leikillinen puhe Babblarnien kanssa

Babblarnat on enemmän kuin värikäs hahmojengi. Olemme tänne keränneet joitakin vinkkejä siitä, kuinka hahmoja voi käyttää puhetta ja kieltä edistävissä leikeissä:

Puhu Babblareista ja puhu kuten he!

Babblarien nimi ei ole sattuma. Heidän nimensä on yhdistelmä äänteitä, jotka esiintyvät lapsen varhaisessa puheessa, ja ovat siksi helppoja lausua. Babblarnat puhuvat äänteillä, jotka esiintyvät heidän nimissään, Diddi sanoo ”di diddi diii” ja Babba ”Baaa babab ba”. Kun leikimme ja kuulostamme Babblareilta ja houkuttelemme lasta matkimaan, pääsee hän vauhtiin ja saa maistiaisen puheesta ennen oikeiden sanojen ilmaantumista.

Hyvä ensi askel hahmojen kanssa leikkiessä on harjoittaa korvaa kuulemaan pienet äänteelliset erot nimissä. Hahmojen avulla lapsi oppii kuulemaan eron äänteissä kuten ba-da, bi– di, bo–do ja ba-bi-bo tai da-di-do. Leiki hahmojen kanssa ja pyydä lastasi antamaan sinulle vaikkapa Bibbi. Aloita vain parin hahmon kanssa kerrallaan, ja heti kun lapsi tulee varmemmaksi, lisää uusi hahmo ja niin edelleen. Tee leikistä hauska ja jännittävä ja anna hahmojen leikkiä piiloleikkejä.

Jos lapsi on oppinut sanomaan yhden tai useamman hahmon nimen, voitte alkaa leikkiä hauskoja roolileikkejä, joissa lapsella on yksi hahmo ja sinulla toinen. Lapsi sanoo ba-ba-ba-ba ja sinä vastaat omalla hahmollasi ja kuulostat siltä kuin puhuisit oikeasti, mutta käytät hahmon ääntä – di-di-di-di-di. Leiki esittäväsi kysymyksiä, ole iloinen, ole surullinen ja niin edelleen – mutta tee se pelkästään hahmosi äänteillä, älä sanoilla. Liioittele, kun kuulostat iloiselta ja surulliselta, korkealla äänellä, hiljaa ja niin edelleen. Lapsesikin innostuu kokeilemaan puhumista suomenkielisellä puheen nuotilla ja painotustavoilla osaamatta vielä sanaakaan – tämä on loistavaa valmistautumista myöhempään sanoilla puhumiseen.

Lue kirjoja ja sanoita kaikkea!

Lastenkirjojen lukeminen kehittää aina kieltä, mutta Babblarien kirjoissa on erityinen, kieltä esiin herättelevä kikka. Rakenne on suunniteltu tarkkaan, ja se toistuu selkeästi koko kirjan läpi. Tämä antaa lapselle tilaa arvailla, täydentää ja osallistua aktiivisesti kirjan lukemiseen. Babblarien kirjat eivät ole vain lukemista varten, vaan pikemmin jotakin, mitä tehdään yhdessä lapsen kanssa. Perusajatus kirjoissa on, että lapsi saa olla mahdollisimman aktiivinen, täyttää aukkoja sanoilla tai vastata kysymyksiin omalla tavallaan ja omaan tahtiin. Hyvä tapa asennoitua kirjan lukemiseen ja leikkeihin on se, että lapselle tutut asiat sekä se, mitä hän jo osaa, ovat hauskinta. Suurin osa lapsista rakastaa lukea samaa kirjaa uudestaan ja uudestaan ja se on hyvä asia! Toistossa lapsi vahvistaa kielellisiä kykyjään. Kun lapsi osaa kirjan tai leikin lähes ulkoa, kannattaa alkaa lisätä jotakin uutta joka lukukerralla.

Ei ole sattuma, että Babblarnien kirjat ovat selkeitä rakenteiltaan ja että ne ovat aina rakennettu samalla tavalla. Useimmissa Babblarien kirjoissa esitellään ensimmäisessä osiossa se, mitä kirjassa käsitellään. Kun lapsi osaa kirjan sisällön, on hänelle hauskempaa jo ensimmäisessä osiossa kertoa, mitä tulee tapahtumaan”. Tämä on hyvää muistin ja kertomisen harjoittamista. Seuraavaksi tulee vaihe, jossa sinä esität kysymyksiä, ja jossa lapsi saa vastata, arvailla tai täyttää aukkoja. Anna lapselle tilaa ja anna hänelle tarpeeksi aikaa pitää roolinsa. Alussa voit auttaa lasta vastaamaan kanssasi, pian hän haluaa vastata jo itse. Viimeisenä suurimmassa osassa kirjoja tulee osio, joka kiteyttää sen, mitä kirja käsittelee. Tässä kohtaa lapsi voi kertoa, mitä hamot ovat tehneet tai valinneet. Anna tarpeeksi aikaa tässä osiossa ja odota lapsen omaa kertomusta, auta vain sen verran kuin tarpeen, jotta lapsi saattaa kertoa itse.

Näe kirjat yhteisenä tekemisenänne, vuorotelkaa kertomisessa. Lapsella on oma tilansa ja sinulla omasi – aivan kuin silloin kun juttelette keskenänne. Älä unohda – tärkeintä on, että teillä on hauskaa!

”Dadda tulee käymään”-luvussa on ovia, joita voi kopuuttaa. Tämä sopii erityisesti lapsille, jotka tarvitsevat motorista tekemistä pystyäkseen keskittymään. ”Missä on Babban tavarat?” -luvussa on helppo työskennellä sijaintia tarkoittavien käsitteiden kanssa (alla, päällä, takana).

Pahviset “puhekirjat” ovat lähes tekstittömiä, jotta lapsi saadaan houkuteltua puhumaan siitä, mitä kuvissa tapahtuu. Täydentäkää koko sisältö kuviin, puhukaa valtavasti, keksikää omat tarinanne. Hyvä vinkki on pysyttäytyä jota kuinkin samassa tarinassa joka kerta ja lisätä vähän uutta silloin tällöin. Suurin osa lapsista rakastaa toistoa, ja vasta kun he ”osaavat” he alkavat oikeasti aktiivisesti kirjan lukemisen osoittamalla ja kertomalla. (Esimerkki puhekirjoista on: Babbibbuuu Babblarna” Daddiddooo Babblarna?)

Viimeisimpänä suurimmassa osassa kirjoja on myös kuvia siitä, kuinka kirjojen eri sanat viitotaan, sillä viittomat ovat puheen kanssa hyvä tapa stimuloida varhaista kielen kehitystä. Viittomat ovat suuri apuväline monelle lapselle selkiyttää sanoja ja tehdä niistä helpompia oppia. Monelle lapselle viittomat ovat silta puheeseen, jolloin puhe ja kieli kehittyy entistä paremmin. Viittomat ovat hauskoja kaikille, lapsille ja aikuisille – kokeile!

Lue kirjoja ja sanoita kaikkI!

Mobiili- ja verkkosovelluksessa ”Babblarna ja ystävät” löytyy useimmat Babblarna-kirjat ja mahdollisuus lukea ne omalla äänellä. Lisäksi sovelluksessa on videosisältöjä, jotka kerrotaan viittomien avulla. Ajattele, että lapsesta on hauskaa lukea kirjoja kanssasi, ja yhteistyö tekee kielen opettelustakin tehokkaampaa.

Leiki, leiki, leiki!

Babblarnien kanssa voi leikkiä kaikkea mahdollista ja samalla kehittää kieltä. Kirjoista voitte saada inspiraatiota tai löytää niistä muuta sellaista, mitä lapsi pitää hauskana. Käyttäkää Babblareita yhdessä muiden leikkikalujen kanssa ja antakaa lapsen olla mukana päättämässä, mitä leikitään! Kieli pystyy kehittymään kuinka paljon tahansa, kun sanoitamme leikkejä ja nappaamme kiinni lapsen sanomisista sekä kehitämme sanomisia edelleen.
Jos lapsesi sanoo ”Babba nukkuu”, voit sanoa ”Kyllä, Babba nukkuu, Babban pitää mennä nukkumaan”. Voimme myös ehdottaa, mitä leikeissä voisi tapahtua, ja katsoa osaako lapsi vastata sanoilla, eleillä tai merkeillä: ”Aikooko Bibbi kylpeä tai rakentaa palikoita? Ja ”Kuka haluaa olla mukana? Dadda vai Babba” Vain meidän (tai lapsemme) mielikuvitus on rajana”

Pienille ja suurille lapsille, jotka tarvitsevat ylimääräistä tukea kielenkehityksessään sopii myös työskennellä päämäärätietoisesti Babblarien kanssa. Hatten Förlagista löytyy sekä tietokirjoja, oppaita sekä paljon erilaisia kielellä leikittelevää materiaalia.